søndag den 15. december 2013

Videonot.es

Dette må være et af de smarteste programmer jeg længe har set. På videonotes kan du bede eleverne skrive noter i en Youtube-video (eller du kan selv gøre det). Programmet er meget let at gå til:

1) Sæt adressen ind på den Youtube-video du vil arbejde med.

2) Afspil videoen mens du indtaster dine noter. Videonotes sørger selv for at synkronisere dine noter med tidspunktet.

Prøv det lige selv, for det er meget let at gå til. Jeg forestiller mig at tjenesten kan bruges til følgende:

1) Flipped classroom (jeg indtaster noter - det kunne fx være filmiske virkemidler, som eleverne skal lære - ind over en video (fx en kortfilm), og eleverne har nu for som lektie at se videoen og lære begreberne på denne måde). Hvis eleverne deler linket med mig inden timen, kan jeg jo bruge deres besvarelser til at strukturere timen og tage fat der hvor de måtte have problemer.

2) Eleverne skal se en video og skrive teoretiske begreber ind over i noterne. Igen kunne dette fx være filmiske virkemidler eller andre analysegreb ind over videoen.

Jeg tror selv jeg vil prøve det af i forbindelse med et Yahya Hassan-forløb jeg snart skal i gang med, og her skal eleverne i Videonotes skrive tolkninger på et af digtene der findes på Youtube, efterhånden som det læses op. Altså tolkninger af de enkelte sætninger. Og så skal de se et par stykker af hinandens videoer, inden vi samler op i en diskussion på klassen.

1 kommentar:

  1. Super program! Læg også mærke til at man på filmcentralen.dk, som man har adgang til med uni-login, nu har en lignende funktion. Her kan man markere og kommentere sine egne sekvenser, lave spillelister og dele med andre!

    SvarSlet